تشخیص کلسیفیکاسیون شریان کاروتید در عکسهای رادیوگرافی، با بیماری عروق کرونر و عفونتهای دهانی مرتبط می باشد

16سپتامبر 2020 - کلسیفیکاسیون شریان کاروتید نشانه ای از تصلب شرایین پیشرفته است که ممکن است با بیماری مزمن عروق کرونر (CAD) همراه باشد و می تواند منجر به مرگ شود. چنین کلسیفیکاسیونی را می توان در رادیوگرافی پانورامیک دهانی که بطور معمول در مراقبتهای دندانی گرفته می شود، مشاهده کرد.

تحقیقات قبلی نشان داده است که کلسیفیکاسیون شریان کاروتید توسط رادیوگرافی پانوراما قابل تشخیص است. برای اولین بار، محققان آنژیوگرافی کرونر را در مطالعه ای با پیگیری بیماران به مدت 10 سال بررسی کردند. علاوه بر این، میکروبیوتای دهانی بیماران مورد بررسی قرار گرفت و مقدار آنتی بادی های علیه باکتری های مرتبط با عفونت های دهانی در این افراد اندازه گیری شد.

در مجموع 508 بیمار میان سال که به دلیل علائم قلبی در سال های 2008-2018 برای آنژیوگرافی کرونر ارجاع شده بودند، در این مطالعه وارد شدند.

این مطالعه به طور مشترک توسط دانشگاه هلسینکی، دانشگاه Oulu، دانشگاه فنلاند شرقی و انستیتوی کارولینسکا انجام شده است. یافته های این مطالعه در International Endodontic Journal منتشر شده است.

دکتر Pussinen، از دانشگاه هلسینکی گفت: کلسیفیکاسیون شریان کاروتید از نظر آماری به طور مستقیم با چندین شریان تنگ شده که در آنژیوگرافی کرونر تشخیص داده شد و همچنین با بیماری مزمن شریان کرونر ارتباط داشت.

کلسیفیکاسیون در یک پنجم افراد مورد مطالعه شناسایی شد

در این مطالعه، کلسیفیکاسیون شریان کاروتید در 102 بیمار (20.7 درصد) مشاهده شد که در 81 نفر(16.4 درصد) متوسط ​​و در 21 نفر (4.3 درصد) شدید تشخیص داده شد.

کلسیفیکاسیون شدید، به قطر رسوب بیش از 10 میلی متر اطلاق شد. در تجزیه و تحلیل آماری، سن، جنس، عادت های سیگار کشیدن بیماران، دیابت، اختلالات متابولیسم چربی (یا دیس لیپیدمی) و فشار خون بیماران در نظر گرفته شد.

دکتر Pussinen، توضیح داد: یافته های ما نشان می دهد که کلسیفیکاسیون نه تنها بطور مستقیم باCAD  مزمن ارتباط دارد، بلکه با پریودنتیت آپیکال، درمانهای کانال ریشه، تحلیل استخوان آلوئول، شدت التهاب پریودنتال، سطح بالایی از باکتری های گرم منفی در پلاک های دندانی و آنتی بادی های موجود در بزاق که با این باکتریها متصل می شوند؛ ارتباط دارد. در عین حال، ارتباط بین کلسیفیکاسیون و سکته قلبی حاد از نظر آماری معنی دار نبود.

در طی یک دوره پیگیری ده ساله، در کل 105 بیمار (20.7 درصد) فوت کردند که 53 مورد مرگ (10.4٪) ناشی از بیماریهای قلبی عروقی بود. کلسیفیکاسیون شریان کاروتید در 17.5 درصد از بیمارانی که در پایان دوره پیگیری زنده بودند، تشخیص داده شد.

در میان بیماران فوت شده، شیوع کلسیفیکاسیون بالا بود، بطوریکه در بیمارانی که به دلیل بیماری های قلبی عروقی فوت کرده بودند، این میزان 35.8 درصد بود، در حالی که در بیمارانی که به علت های دیگر فوت کردند، 29.2 درصد گزارش شد.

در مواردی که کلسیفیکاسیون شریان کاروتید شدید در رادیوگرافی دندان تشخیص داده شده بود، خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی بیش از سه برابر بود.

دکتر Docent Pussinen در نتیجه گیری از این نتایج، اظهار داشت: عفونت های دهانی تقریباً شایع اما غالباً نهفته هستند و فقط از طریق رادیوگرافی قابل تشخیص هستند. عکس های رادیوگرافی که از کل فک برای مراقبت از دندانها گرفته می شوند، می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را به عنوان یک یافته ی اتفاقی نشان دهند.اگر کلسیفیکاسیون شریان کاروتید در رادیوگرافی مشاهده شود، بیمار باید برای معاینات و ارزیابی بعدی برای درمان به متخصص قلب ارجاع شود.

منبع:

Paju S, et al. (2020) Carotid artery calcification in panoramic radiographs associates with oral infections and mortality. International Endodontic Journal. doi.org/10.1111/iej.13394.

https://www.news-medical.net/news/20200916/Carotid-artery-calcification-seen-in-radiographs-linked-with-coronary-artery-disease-oral-infections.aspx